1 månad

Ja idag är det 1 månad sen min lilla fisunge ville titta ut=)
Eller ville o ville, vi tvingade ju ut henne.. Hahaa!

Hon va beräknad den 8okt, men kom 17 dgr efter bf alltså, 25okt.
Detta var en måndag, en underbar måndag♥
Vi åkte först in på lördagen, dag 15, för en undersökning.
Allt såg bra ut, men vi fick bli igångsatta där o då.. Men vi bestämde
oss ändå för att åka hem o vänta ifall att det skulle sätta igång av sig självt..
Men icke då! Inget hände..
Så på måndagen kl 08.30 hade vi återigen tid på förlossningen.
Vi fick en alldeles klockren barnmorska:D
Hon satte en ctg på mig, den fick jag ligga med 30-40 min. Sen kom en läkare
för att undersöka mig, det bestämdes att hon skulle ta hål på hinnan. Kl va då 09.50.
Nu va de iaf igång;) Men det kunde ta lång tid ändå sa dom.
Vi blev flyttade till ett förlossningsrum.
Där gjorde vi oss bekväma, satte på musik, Jimmy gick o handla, o jag vankade omkring.

En annan barnmorska kom in o satte fel dropp på mig vid 11 tiden, haha!
Ca 11.30 kom hon tillbaka o satte rätt dropp. Tack för det!
Nu satte det fart ordentligt..
Värkarna började 12.00, o då fick jag även lite lunch.
Smakade väl sådär, haha!! Kanske va för att jag kastade i mig maten.
Jimmy började klocka värkarna 12.22.
Jag andades på bra med stor hjälp utav Jimmy- skulle aldrig klarat det utan hans pepp!!!
Men 13.12 fick jag lustgas, värkarna va nu mer etablerade o jag pallade
inte att bara andas igenom dom längre.
Redan 25min senare, alltså 13.34, bad jag om EDA.
Nu gjorde det ONT! Låg mest o skrek i masken.. Jag försökte verkligen att andas,
men det va svårt när det gjorde så ont.
Narkosläkaren kom o satte EDA 13.57. 15 min skulle det ta för den att verka
Ok det kan jag nog stå ut med hann jag tänka. Sen skulle jag o Jimmy få lite lugn o ro ett tag.
Ha, trodde vi ja!
Precis när narkosläkaren gick ut ur rummet så trycker det på nåt enormt!
Jag skriker det till dom.. Nej då, ingen fara hör jag.
Kl är nu ca 14.10
JOOOO HON KOMMER NU, skriker jag!
O mycket riktigt. De lägger mig på rygg o säger till mig att Lisa, du ska föda barn nu.
GAAHH, nej det är jag inte beredd på.. Men va gör man!? haha..
Det va bara att krysta på.
O här va barnmorskan helt underbar! Hon pratade lugnt med mig, fast samtidigt som hon va bestämd.
Aa svårt att förklara, men som sagt hon va klockren!

20min senare, 14.30, va lilla Della ute i stoora världen;)
50cm lång o 3775g. Heelt underbar va hon! Mammas o Pappas lilla efterlängtade goding!

Så från att värkarna började tog det 2h30min.
Det va inte lätt att hänga med kan jag säga ;) Fort gick det!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback